torsdag 3 mars 2016

Recensioner

De första recensionerna av Vän av ordning har kommit, och det är fina ord.

I Dagens Nyheter skriver Philip Teir: "Resultatet känns som ett slags korsning mellan Michel Houellebecqs 'Underkastelse' (den självbefläckande huvudpersonen Joel är ett slags Houellebecqfigur) och ambitiös dokumentärfiktion. Skildringarna av Joels trollande på nätet, hans politiska utveckling och hans familjebakgrund kunde lika gärna vara delar av ett tidningsreportage om en sällsynt aktiv Flashbackpseudonym. Det är lätt att föreställa sig Joels röst nerpitchad i Robert Aschberg-serien 'Trolljägarna' (...) Ska man skriva politisk litteratur får man gärna göra det just så här: genom att försöka skildra det fula snarare än det rätta"

I Svenska Dagbladet skriver Marcus Priftis: "Tack vare Bromanders förmåga att ge monstret ett existentiellt djup tvingas vi förhålla oss moraliskt till att vi faktiskt förstår Joels tragedi – hur vi än ryggar för hans hemska handlingar. Henrik Bromander har åstadkommit en välunderrättad, insiktsfull och trovärdig skildring från en av manlighetens skuggsidor, och på köpet gjort vår polariserade samtid en smula mer komplicerad"

I Kulturnytt beskriver Jenny Teleman boken som "en välgjord redogörelse för hur den inre och yttre logistiken ser ut för en nätkrigare"

I Dalarnas Tidningar skriver Kristian Ekenberg "Det är en roman som är omistlig för den som vill förstå strömningarna i Sverige 2016"

I Ystads Allehanda skriver Rebecka Åhlund "Det är svårt att inte fångas in av Bromanders liksom avmätt pockande stil med plötsliga avbrott för chockverkan eller tillbakablickar (...) Henrik Bromander är en drabbande, supermörk serietecknare, men också en skicklig romanförfattare inom att behandla de mer extrema och destruktiva sidorna av manligheten"